Kita Warga Malaysia

In The of Allah. Most Gracious and Most Mercuful.

Assalamualaikum. Pertama kali ingin sekali bibir meminta maaf seikhlas hati segenap jiwa kepada pembaca. Kedua ingin memperkenalkan diri tidak seberapa dikenali. Saya dari bangsa Melayu dan sejak dari sekolah sememangnya saya berkawan dengan bangsa lain seperti cina dan kaum bumiputra di tanah tercinta bumi sarawak. 
Kita sebagai manusia dimuka bumi yang penuh dengan cabaran dan dugaan haruslah pandai membawa watak diri didalam kelompok masyarakat. Pergolakkan dalam masyarakat tercipta sejarah. Kini, sejarah menjadi permainan mulut dan debat. termaktub dalam buku yang telah dikunci. Jangan berani engkau bukakan. Perwatakkan kita akan ternyata juka perkataan kita busuk. Masyarakat? DiMalaysia ada Melayu, Cina dan India dan juga kaum bumiputra. malaysia kaya dengan etnik kumpulan bangsa yang berlainan.

Yang ingin diperkatakan, sensitiviti kemasyarakatan janganlah diungkit. menabur fitnah. kalau menabur bakti tidak apa la kan. Di mana jua kita berada dan ke mana kita ingin berada walau dipaksa atau tidak. Sikap hormat menghormati harus ada.
Walau kita di Malaysia atau luar lautan sekalipun.

Sejarah harus dihormati dan dihayati.  Hakikatnya kini pelajar semamangnya 'mengantuk' jika memperlajari sejarah. hey! Wake up ! you must know and learn sejarah kita. Kita tidak boleh memandang remeh hal ini. Sejarah mungkin tidak akan kembali. Perkara yang lepas akan menjadi sejarah. Sejarah akan memberi anda untuk mengenali diri dan menghargai nenek moyang kita dulu. Sekarang tak, kau mengantuk belajar sejarah dan tak tau ape ape, sekarang kau pergi ke negeri orang kau cakap dan tulis artikel tentang ape yang kau rasa. hey! kita MALAYASIAN. Setiap manusia ada sifat baik masing masing. Percayalah. Kau sombong! Kau bongkak! pastu cakap orang tak nak kawan ngn kau. sebab nya? tanya sendiri kenapa? Why?

Agama mengajar kita erti sebuah masyarakat. Ini hal masyarakat. Masyarakat yang terdiri daripa pelbagai kaum dan agama. Islam, Kristian, Hindu, Buddha dan sebagainya. We must respect agama yang kita anuti. Ini adalah sensitiviti hak seseorang. Seseorang itu diberi hak untuk beragama. So, jangan kau nak ungkit ape agama yang dia anuti. Kau cakap kat tempat ni tak banyak Muslim, so kau fikir tempat ni tak ketat sangat peraturan keislamannya. Maksiat sana sini. Laki dan perempuan sebumbung. Hey Sis and Bro !!! Please.. dudok bumu orang buat cara orang yang duduk bukan negeri sendiri. Research dulu tempat dan kesosialiti tempat tersebut. takkan kau nak main cakap gitu TAPI HAKIKATNYA engkau salah!!..

31 Ogos kita raikan kemerdekaan. Ape itu MERDEKA? kau tanya lah sendiri. Sebab kita dilahirkan menuntut ilmu. Sekarang kau dewasa dan kita dewasa sudah pasti kita sudah tahu apa itu MERDEKA. INGAT   !!!
Kita di sekolah rendah dan menengah. 31 ogos kita kibar bendera. Ada makan makan. Persembahan. Nyanyian lagu MERDEKA. itu kah merdeka ?
TIDAK.
Hidup umpana watak di sebuah persembahan. Dibalik tirai kita mempersediakan watak yang kita bawa. Kita lakunkan. 

0 geng blogger komen:

Post a Comment

 

Flickr Photostream

Twitter Updates

Instagram

Meet The Author